«شل» به جمع تعلیق‌کنندگان محموله‌های نفتی در دریای سرخ پیوست

نگرانی از نشت گسترده نفت و فرآورده‌های نفتی در منطقه و همچنین خطرات احتمالی برای ایمنی خدمه کشتی‌ها از مهم‌ترین دلایل تصمیم شل اعلام شده است

نمایی از پمپ بنزین شل در بندر سری بگاوان، پایتخت برونئی در جزیره بورنئو- Mohd RASFAN / AFP

در پی حمله‌های آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌های یمن و ادامه تهدید‌های این گروه شبه‌نظامی در دریای سرخ، شرکت بزرگ نفتی شل در بریتانیا سه‌شنبه، ۱۶ ژانویه (۲۶ دی)، از تعلیق نامحدود تمامی محموله‌های نفتی خود در این منطقه خبر داد.

در همین حال، به گزارش رویترز، قطر انرژی، دومین صادرکننده بزرگ گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در جهان، از روز دوشنبه فعالیت نفت‌کش‌هایش در دریای سرخ را متوقف کرد.

بریتیش پترولیوم نیز ماه گذشته اعلام کرد که جابه‌جایی تمام محموله‌های خود را از طریق دریای سرخ متوقف می‌کند.

نزدیک به ۱۲ درصد کل تجارت جهانی نفت از طریق دریا، از شریان حیاتی دریای سرخ انجام می‌شود. از ماه نوامبر به این سو، حمله‌های حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌های تجاری در این آب‌ها، حمل‌و نقل دریایی در این منطقه را مختل کرده است.

ادامه اختلال در این گذرگاه راهبردی موجب اختلال در زنجیره‌های تامین کالا در جهان می‌شود؛ آنچه احتمالا به‌زودی خود را در افزایش قیمت تمام‌شده کالاها نشان خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها این حمله‌ها را پاسخی به حمله ویرانگر اسرائیل به نوار غزه می‌دانند و توقف آن را به پایان جنگ در غزه گره زده‌اند. اسرائیل نیز بارها اعلام کرده که تا نابودی حماس جنگ پایان نخواهد گرفت.

وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقام‌های کشتیرانی نوشت که ماه گذشته نفت‌کش هندی مورد اجاره شل برای جابه‌جایی سوخت جت در دریای سرخ هدف حمله یک پهپاد قرار گرفت. گفته‌ می‌شود قایق‌های حوثی‌ها همچنین در حرکت این نفت‌کش‌ اختلال ایجاد کرده بودند. با این همه، شل به فعالیت خود ادامه داد.

با ادامه این حمله‌ها و بالا گرفتن نگرانی از پیامد‌های فاجعه‌بار حمله احتمالی موفق حوثی‌ها،  در آخر شل به این تصمیم رسید که جابه‌جایی تمام‌ محموله‌هایش از طریق دریای سرخ را برای مدتی نامحدود به حالت تعلیق درآورد. نگرانی از نشت گسترده نفت و فرآورده‌های نفتی در منطقه و همچنین خطرات احتمالی برای ایمنی خدمه کشتی‌ها از مهم‌ترین دلایل این تصمیم اعلام شده است.

برآوردها حاکی از آن است که حمله‌های هفته گذشته آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن کمتر از یک‌سوم ظرفیت حمله‌های این گروه را از بین برده باشد. این بدان معنا است که حوثی‌ها آن‌طور که ادعا می‌کنند همچنان قادرند حمله‌هایشان به کشتی‌های در حال عبور در دریای سرخ را ادامه دهند.

بیشتر از جهان